Bílá vrána Podpořte Pohodu

Chráněné bydlení


Poslání služby Bydlení POHODA

Posláním chráněného bydlení POHODA je poskytování přiměřené míry podpory lidem s mentálním znevýhodněním, kteří ji potřebují v každodenním životě. Vytváříme podmínky pro rozvoj samostatnosti uživatelů služby, uplatnění jejich svobodné vůle a přijetí zodpovědnosti za vlastní život s důrazem na jejich důstojnost a soukromí.

Cíle Bydlení POHODA

  • bydlení s asistencí přizpůsobenou individuálním potřebám jednotlivých uživatelů bytu
  • naplněná očekávání uživatele od služby
  • uživatel je zapojený dle svých schopností a možností do všech činností souvisejících s péčí o sebe a domácnost
  • využívání dostupných veřejných služeb uživatelem (lékařská péče, nákupy, doprava, aj.)
  • zajištění přiměřené podpory uživateli při jeho osobních či úředních záležitostech
  • uživatel dle svých schopností rozhoduje o způsobu trávení svého volného času, svých zájmech a o tom, se kterými lidmi chce být v kontaktu (rodina, partneři, kamarádi, kolegové…)

Cílová skupina

Okruh osob, kterým služby Bydlení POHODA nabízíme

  • dospělí lidé ve věku 19 – 64 let s lehkým až středně těžkým mentálním postižením, případně kombinovaným postižením
  • Uživatelé nad 64 let mohou nadále využívat naše služby, pakliže neomezují či neohrožují život a práva ostatních obyvatel chráněného bydlení.
  • U zájemců ověřujeme potřebnou míru podpory a porovnáváme ji s možnostmi služby.

Z důvodu zaměření sociální služby neposkytujme službu osobám: 

  • s organickou duševní poruchou, po poškození mozku
  • se schizofrenií, schizotipální poruchou, poruchou s trvalými bludy, schizoafektivní poruchou, akutní a přechodnou psychotickou poruchou, poruchou osobnosti, poruchou chování
  • s těžkým tělesným postižením (např. osobám jež používají invalidní vozík)
  • neslyšícím, nevidomým
  • jejichž zdravotní stav vyžaduje péči zdravotnického personálu, a které by svým chováním výrazně omezovaly ostatní uživatele
  • ohrožujícím okolí či sebe sama, se sklonem k agresivnímu chování
  • se sklonem k trestné činnosti, s diagnózou sexuální deviace
  • závislým na alkoholu nebo toxických látkách
  • s akutním infekčním onemocněním (žloutenka, TBC aj.)

Principy poskytování služeb

Zásady (principy) poskytování  služeb jsou jednotné pro všechny programy POHODA, o.p.s. Pracovníci Bydlení POHODA jsou povinni se s nimi seznámit, respektovat je a uplatňovat je ve své práci.

Princip individuálního přístupu

  • Každý uživatel má právo na individuální poskytování služeb dle jeho potřeb a požadavků.
  • Každý uživatel má právo na respektování jeho názorů, rozhodnutí, tempa a nesmí být vystavován nátlaku při jednotlivých denních činnostech.
  • Pracovníci vždy komunikují s uživatelem srozumitelně, s ohledem na jeho schopnosti porozumění.
  • Komunikace ze strany pracovníka nesmí uživatele urážet, ponižovat, vyvolávat obavy, strach a nejistotu.

Princip partnerství a spolupráce

  • Pracovníci jednají s uživatelem služby a jejich rodinnými příslušníky partnersky.
  • Pracovníci zprostředkovávají uživateli jiné dostupné služby, zvyšují tak jeho samostatnost a snaží se začlenit uživatele do místního společenství.
  • Pracovníci podporují uživatele a umožňují mu věnovat se svým zálibám v oblasti sportu a kultury (hraní divadla, natáčení filmů, zpěv, malování, rukodělné práce apod.).
  • Uživatel není vystavován neprofesionálnímu přístupu – není vnímán jako objekt poskytované péče, ale jako partner a zákazník.

Princip uznání hodnoty uživatelů

  • Pracovníci respektují hodnotu a důstojnost každé lidské bytosti bez ohledu na její původ, rasu, postavení, pohlaví, postižení nebo náboženství.
  • Pracovníci akceptují schopnosti a dovednosti uživatele a podporují jeho samostatnost.
  • Pracovníci dodržují práva uživatele.
  • Pracovníci respektují právo uživatele na osobní svobodu, na volnost pohybu s ohledem na přiměřené riziko.
  • Uživatel má právo na soukromí v oblasti osobních věcí a při hygieně.
  • Pracovníci poskytují služby s vědomím práva uživatele na jeho ochranu před různými formami zneužívání a diskriminace (ponižování, zesměšňování, zastrašování).
  • Asistenti se k uživateli nechovají povýšeně a nadřazeně, uživateli věnují náležitou pozornost a jeho požadavky nejsou vnímány jako obtěžování.
  • Asistent nikoho z uživatelů neprotežuje, nepřehlíží a nezanedbává.
  • Asistenti nikdy neoznačují uživatele podle jeho chování, postižení či diagnózy (autista apod.).

Princip kvality, profesionality a kontrolovatelnosti

  • Služba ověřuje a hodnotí kvalitu na základě zpětné vazby uživatelů a jejich zástupců.
  • Služba porovnává úroveň s kvalitou jiných pobytových služeb.
  • Služba se hodnotí podle naplňování individuálních plánů uživatelů.
  • Vyhodnocujeme stížnosti ze strany uživatelů služby a jejich zástupců a hledáme možnosti nápravy.
  • Pracovníci jsou pravidelně odborně proškolování, metodicky vedeni a prochází pravidelnou supervizí.