Poslání služby Bydlení POHODA
Posláním chráněného bydlení POHODA je poskytování přiměřené míry podpory lidem s mentálním znevýhodněním, kteří ji potřebují v každodenním životě. Vytváříme podmínky pro rozvoj samostatnosti uživatelů služby, uplatnění jejich svobodné vůle a přijetí zodpovědnosti za vlastní život s důrazem na jejich důstojnost a soukromí.
Cíle Bydlení POHODA
- bydlení s asistencí přizpůsobenou individuálním potřebám jednotlivých uživatelů bytu
- naplněná očekávání uživatele od služby
- uživatel je zapojený dle svých schopností a možností do všech činností souvisejících s péčí o sebe a domácnost
- využívání dostupných veřejných služeb uživatelem (lékařská péče, nákupy, doprava, aj.)
- zajištění přiměřené podpory uživateli při jeho osobních či úředních záležitostech
- uživatel dle svých schopností rozhoduje o způsobu trávení svého volného času, svých zájmech a o tom, se kterými lidmi chce být v kontaktu (rodina, partneři, kamarádi, kolegové…)
Cílová skupina
Okruh osob, kterým služby Bydlení POHODA nabízíme
- dospělí lidé ve věku 19 – 64 let s lehkým až středně těžkým mentálním postižením, případně kombinovaným postižením
- Uživatelé nad 64 let mohou nadále využívat naše služby, pakliže neomezují či neohrožují život a práva ostatních obyvatel chráněného bydlení.
- U zájemců ověřujeme potřebnou míru podpory a porovnáváme ji s možnostmi služby.
Z důvodu zaměření sociální služby neposkytujme službu osobám:
- s organickou duševní poruchou, po poškození mozku
- se schizofrenií, schizotipální poruchou, poruchou s trvalými bludy, schizoafektivní poruchou, akutní a přechodnou psychotickou poruchou, poruchou osobnosti, poruchou chování
- s těžkým tělesným postižením (např. osobám jež používají invalidní vozík)
- neslyšícím, nevidomým
- jejichž zdravotní stav vyžaduje péči zdravotnického personálu, a které by svým chováním výrazně omezovaly ostatní uživatele
- ohrožujícím okolí či sebe sama, se sklonem k agresivnímu chování
- se sklonem k trestné činnosti, s diagnózou sexuální deviace
- závislým na alkoholu nebo toxických látkách
- s akutním infekčním onemocněním (žloutenka, TBC aj.)
Principy poskytování služeb
Zásady (principy) poskytování služeb jsou jednotné pro všechny programy POHODA, o.p.s. Pracovníci Bydlení POHODA jsou povinni se s nimi seznámit, respektovat je a uplatňovat je ve své práci.
Princip individuálního přístupu
- Každý uživatel má právo na individuální poskytování služeb dle jeho potřeb a požadavků.
- Každý uživatel má právo na respektování jeho názorů, rozhodnutí, tempa a nesmí být vystavován nátlaku při jednotlivých denních činnostech.
- Pracovníci vždy komunikují s uživatelem srozumitelně, s ohledem na jeho schopnosti porozumění.
- Komunikace ze strany pracovníka nesmí uživatele urážet, ponižovat, vyvolávat obavy, strach a nejistotu.
Princip partnerství a spolupráce
- Pracovníci jednají s uživatelem služby a jejich rodinnými příslušníky partnersky.
- Pracovníci zprostředkovávají uživateli jiné dostupné služby, zvyšují tak jeho samostatnost a snaží se začlenit uživatele do místního společenství.
- Pracovníci podporují uživatele a umožňují mu věnovat se svým zálibám v oblasti sportu a kultury (hraní divadla, natáčení filmů, zpěv, malování, rukodělné práce apod.).
- Uživatel není vystavován neprofesionálnímu přístupu – není vnímán jako objekt poskytované péče, ale jako partner a zákazník.
Princip uznání hodnoty uživatelů
- Pracovníci respektují hodnotu a důstojnost každé lidské bytosti bez ohledu na její původ, rasu, postavení, pohlaví, postižení nebo náboženství.
- Pracovníci akceptují schopnosti a dovednosti uživatele a podporují jeho samostatnost.
- Pracovníci dodržují práva uživatele.
- Pracovníci respektují právo uživatele na osobní svobodu, na volnost pohybu s ohledem na přiměřené riziko.
- Uživatel má právo na soukromí v oblasti osobních věcí a při hygieně.
- Pracovníci poskytují služby s vědomím práva uživatele na jeho ochranu před různými formami zneužívání a diskriminace (ponižování, zesměšňování, zastrašování).
- Asistenti se k uživateli nechovají povýšeně a nadřazeně, uživateli věnují náležitou pozornost a jeho požadavky nejsou vnímány jako obtěžování.
- Asistent nikoho z uživatelů neprotežuje, nepřehlíží a nezanedbává.
- Asistenti nikdy neoznačují uživatele podle jeho chování, postižení či diagnózy (autista apod.).
Princip kvality, profesionality a kontrolovatelnosti
- Služba ověřuje a hodnotí kvalitu na základě zpětné vazby uživatelů a jejich zástupců.
- Služba porovnává úroveň s kvalitou jiných pobytových služeb.
- Služba se hodnotí podle naplňování individuálních plánů uživatelů.
- Vyhodnocujeme stížnosti ze strany uživatelů služby a jejich zástupců a hledáme možnosti nápravy.
- Pracovníci jsou pravidelně odborně proškolování, metodicky vedeni a prochází pravidelnou supervizí.
Časté dotazy k Bydlení POHODA ke stažení ZDE.