V současné době program Asistence, v rámci kterého poskytujeme sociální služby osobní asistence a terénní odlehčovací služby, prochází nelehkým obdobím. V rámci služeb máme 32 klientů, kteří využívají naší podpory zaměřené na individuální přístup ke klientovi. Klienty doprovázíme za aktivitami, za kterými by se jinak nedostali, trávíme s nimi čas, tak aby nebyli sami, rozvíjíme, nebo podporujeme jejich dovednosti, tak aby byli co nejvíce soběstační, odlehčujeme rodinám v jejich nelehkém údělu spočívajícím častokrát v 24hodinové péči o jejich blízké.

Sílící obavy z nákazy COVID-19 mají za důsledek, že se rodiny uchylují k rušení asistencí, mnohdy i přerušení spolupráce s námi na delší období. To ve výsledku znamená, že poskytujeme asistence pouhým 13 klientům a to velmi sporadicky, ne dle standardních plánů vycházejících ze smluv o poskytování služeb. To by samo o sobě byla docela rána, co říkáte? Jenže tím rušení asistencí nekončí. Asistence jsou rušeny také z naší strany, protože tým našich asistentů v terénu bývá odvoláván do nařízených karantén a jak už to bývá, v určitém období se sejde několik asistentů na ráz, tím pádem není možné zajistit adekvátní náhradu asistence.

Následků je hned několik. Jsou jimi extrémně zatížené pečující osoby, jejichž psychický stav se den ode dne zhoršuje. Jsou jimi klienti, kteří ztrácejí nabyté dovednosti a snižují se jim schopnosti soběstačnosti. Klienti, pro které je současná situace abnormálně stresující a nepochopitelná, nerozumí tomu, proč nemohou dělat své oblíbené činnosti. Klienti, kteří trpí samotou, protože asistence pro ně znamenají často jediný sociální kontakt, který mají. Jsou jimi asistenti, kteří nemohou vykonávat svou práci dle individuálních plánů, kterým se ruší asistence z hodiny na hodinu a nevědí, na co se zítra mají připravit, kteří se vyrovnávají na asistencích s výrazně psychicky náročnějšími situacemi, než je běžné. A dalším neméně důležitým následkem je služba jako taková, která se zaručuje určitým množstvím hodin, které zrealizuje, a které v letošním roce nemá možnost dosáhnout.

Tým Asistence, stejně jako na jaře, reaguje na danou situaci novými přístupy v práci, jako je poskytování podpory po telefonu, zajišťuje klientům potřebné nákupy a osobní záležitosti. Nabízí asistence s možností využití vozu, tak aby všichni měli možnost dostat se z bytů do přírody, jen tak se projít, nadechnout… Protože to je to, co nyní všichni potřebujeme, zhluboka se nadechnout, zavřít oči, najít si něco málo pozitivního na tom, co se kolem nás děje a těšit se, až se zase budeme společně vídat a pracovat vzájemně na sobě, tak abychom byli zítra o krůček dál než dneska.

Categories: Aktuality