Nákaza COVID-19 se bohužel nevyhýbá ani našim klientům v terénních službách. Na nás je poskytnout potřebnou podporu v maximální možné míře a zároveň zabránit šíření onemocnění a ochránit naše asistenty. V současné chvíli se staráme o dvě klientky s COVID-19. Průběh onemocnění je s lehčími příznaky a není tedy nutné, aby trávily čas v nemocnicích, kde by se snadno mohly dostat do psychické nepohody. Realizujeme u nich dvě asistence denně, tak abychom jim zajistili stravování, hygienu, dezinfekci bytu a psychickou podporu.

Za normálních okolností přijdeme do bytu a můžeme pracovat, ale co asistencím předchází v této době? Začneme od začátku. Nejprve s klientkami a opatrovníkem musíme domluvit, jak často asistence budou potřeba, zjistit co mají doma k dispozici za ochranné pomůcky, v jakém stavu obě paní jsou, jak minimalizovat dobu strávenou v domácnosti, tak abychom ochránili naše asistenty.

Informace se předávají vedení organizace a společně se domlouvá postup a individuální opatření, tak aby klientkám bylo zajištěno bezpečí, byl pravidelně sledován jejich zdravotní stav, byly zajištěny základní fyziologické potřeby, ochránili jsme asistenta, zamezili šíření nákazy, dodrželi jsme vládní nařízení… Dost náročné, nemyslíte? A tím to teprve začíná!

Následuje zajištění ochranných pomůcek. Na každou jednu asistenci je třeba mít ochranný oblek, štít, respirátor, rukavice, ochranu obuvi, dezinfekci na plochy i pro člověka, teploměr na měření teploty, pytle na použité pomůcky, gumovou obuv a samozřejmě oblečení na převlečení. To vše si asistent připraví krát dva na dvě asistence denně, naskládá si vše do auta a může vyrazit.

A to je teprve začátek!

Na místě musí asistent vyřešit další nelehký problém – kde se ale převléci? V bytě není uzavíratelná předsíň, ani žádný jiný vhodný prostor, kde se převléci. Jedinou možností je chodba před bytem a nezbývá, než se převléci právě tam. A ani to není jen tak. Asistent musí dodržovat potřebný postup, který zamezí kontaminaci a je třeba být opravdu pečlivý a soustředěný, udělat vše správně a ve správném pořadí.

Když máme tohle všechno hotové, můžeme začít asistovat, měřit teploty, dezinfikovat a zmírňovat potíže našich klientů, zajišťovat jejich potřeby.

Je nasnadě také zmínit, že pro naše klienty s mentálním postižením není lehké pochopit, proč vypadáme, tak jak vypadáme, proč s tím „tolik naděláme“. Nám pak nezbývá než se snažit celou situaci odlehčit. V případě našich dvou dam jsme se společně rozhodli, že jsme se všichni vydali na cestu vesmírem a náš kosmonaut se o nás stará, je to přeci jeho práce.

Houstone, hlásím, mise splněna!

 

Categories: aktuality